28 marca 2018

Renault Virages VE10 - Protoplasta Renault Magnum


Koncepcyjna ciężarówka zaprezentowana przez Renault Trucks w 1985 r. Zrobiła wtedy ogromne wrażenie. Na bazie VE10 w 1990 roku zrodził się Magnum.







Przestronna kabina

Kabina została zamontowana na 4 miechach pneumatycznych. Do do wnętrza, które miało całkowicie płaską podłogę prowadziły spiralne schody. Prototyp zapewniał 8,5 m2 części sypialnej. Przeszklona powierzchnia wynosiła 6,4 m2, co znacznie poprawiło widoczność. Maksymalna długość kabiny wynosiła 2665 mm, maksymalna szerokość 2500 mm, natomiast maksymalna wysokość wnętrza 2200 mm.







Serce ciągnika

Virages’a napędzał czterosuwowy, wysokoprężny silnik MIDR 06.20 o pojemności 9,8 l. Osiągał maksymalną moc 235 kW (320 KM) przy 2000 obr/min oraz generował maksymalny moment obrotowy 1370 Nm przy 1200 obr/min. Nad tłoki o średnicy 120 mm paliwo było wtryskiwane bezpośrednio, za pomocą dysz czterootworowych. Skok tłoka wynosił 145 mm. Motor był wyposażony w turbosprężarkę z intercoolerem. Silnik był chłodzony cieczą.
Moc z silnika na koła przekazywała 18-biegowa skrzynia B 18 CMO. Biegi mogły być zmieniane automatycznie lub półautomatycznie. Jazdę do tyłu umożliwiały 2 przełożenia.
Silnik ze skrzynią łączyło sprzęgło od Valeo, które było wyposażone w ceramiczne okładziny.
Apetyt na paliwo zaspokajały 2 aluminiowe zbiorniki paliwa po 400 litrów.

Charakterystyka silnika


Podwozie

VE 10 był ciągnikiem z układem 6x4 z pojedynczymi oponami na osiach napędowych, pomysł ten został później zastosowany w modelach produkcyjnych "AE". Ciągnik został wyposażony w opony 315/80 R 22,5”. Został wykorzystany zespół osi od RVI typ 1641. Podwozie wykonano z aluminium. Przednie zawieszenie wyposażone było w sprężyny piórowe z amortyzatorami teleskopowymi. Natomiast z tyłu było zwieszenie dwuwahaczowe oraz miech pneumatyczny. VE10 wyróżniał się zastosowaniem azotu w amortyzatorach pneumatycznych zawieszenia przedniego i tylnego.





VE 10 w liczbach

Dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosiła 38 ton. Masa samego ciągnika wynosiła 6995 kg i dzieliła się po 4075 kg na przednią i 2920 kg tylną oś. Natomiast dopuszczalne naciski wynosiły odpowiednio 6 i 16 ton.
Rozstaw między osią przednią, a zespołem osi tylnych ciągnika wynosiło 2052 mm. Szerokość, wysokość i długość całego zestawu wynosiły odpowiednio 2500 mm, 3950 mm i 16 700 mm.


Hamulce

Zatrzymanie zestawu zapewniały hamulce tarczowe umieszczone przy wszystkich kołach ciągnika oraz hamulce bębnowe przy kołach naczepy.

Aerodynamiczna naczepa

Naczepę do prototypu wykonało Ateliers Sainte Catherine Cargoroute. Bryła naczepy była uproszczona i posiadała „ogon”, aby zmniejszyć opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa.




Cena zestawu

Szacunkowy koszt produkcji wyniósł 20 milionów marek niemieckich.








Co myślicie o tym pojeździe? Może macie jakieś informacje, o które warto wzbogacić artykuł?

Źródła:

13 komentarzy: