10 marca 2016

Niskie wejście

W branżach, w których kierowca i/lub załoga pojazdu musi często lub szybko wsiadać i wysiadać dobrze sprawdzają się kabiny niskowejściowe (Low Entry). Podwozia z taką kabiną najczęściej wykorzystywane są w branży komunalnej, głównie w śmieciarkach. Można je jednak spotkać między innymi w pojazdach do dystrybucji towarów, w wozach strażackich czy jako ciągniki siodłowe.


Na rynku jest kilku producentów, którzy proponują takie podwozia. Najbardziej rozpoznawalnym jest Mercedes Econic. Może występować z pneumatycznie otwieranymi drzwiami składanymi w harmonijkę, po stronie przeciwnej do ruchu ulicznego. Konstrukcja kabiny wykonana z aluminium. Do wyboru kabina wysoka, ułatwiająca poruszanie się wewnątrz, lub niska, umożliwiająca poruszanie się w mieście w obszarach o ograniczonym dostępie wysokościowym.

Kabina niska (z lewej), kabina wysoka (z prawej).

Wnętrze Mercedesa.

Porównanie niskiego wejścia Econica (z prawej) z wejściem klasycznym (z lewej).

Econic z drzwiami otwieranymi pneumatycznie.

Econic jako cysterna do paliwa.

W służbie straży pożarnej. Jako wóz bojowy i drabina.

Z zabudową śmieciarki.
Ciągnik siodłowy.

Kolejną propozycją jest brytyjski Dennis Eagle Elite 6 należący do RosRoca Group (producenta pojazdów do zbierania odpadów). Podwozia wykorzystują między innymi pod własne śmieciarki. Szeroka gama dostępnych konfiguracji osi od 4x2 do 8x4. Dwie wersje szerokości podwozia standardowa (2500 mm) oraz wąska (2250 mm). 

Dennis Eagle Elite 6.


Dennis Eagle Elite 6 z zabudową śmieciarki.

Poprzednia wersja z zabudową asenizacyjną.

Wnętrze Elite 6.

Wnętrze poprzedniej wersji w dość nietypowej konfiguracji.

Również Renault proponuje kabinę niskowejściową, w modelu D Access. Można wybierać między standardową (2500 mm) oraz wąską (2290 mm) kabiną. Pierwszy stopień znajduje się tylko 450 mm ponad ziemią. Z prawej strony drzwi otwierają się pod kątem aż 80 stopni, można również wybrać "autobusową" wersję drzwi.

Renault D Access z zabudową śmieciarki.

Wejście D Access.

Wnętrze Renault.

Z zabudową cysterny.

Swojego przedstawiciela w tej grupie ma również MAN, jest to TGA Low Entry. Pneumatycznie otwierane drzwi. Jak w powyższych, tak i w tej kabinie bardzo nisko znajduje się wejście.

Podwozie MAN TGA Low Entry.

TGA Low Entry jako śmieciarka.

Volvo FE Low Entry Cab (LEC). We wnętrzu jest całkowicie płaska podłoga i miejsca siedząca dla maksymalnie czterech osób. Stopień wejściowy znajduje się na wysokości zaledwie 530 mm nad jezdnią, a ponadto funkcja „przyklęku” pozwala zmniejszyć tę wysokość o kolejne 90 mm. Low Entry Cab bazuje na modelu Volvo FE najnowszej generacji. Podwozie, układ napędowy, elementy sterujące i design są w obydwu tych pojazdach niemal identyczne.

Podwozie Volvo FE LEC.

Z zabudową śmieciarki.

Wejście FE LEC.

Scania P Low Entry. Pomiędzy podłożem a dolnym stopniem jest 155 mm, gdy auto jest opuszczone (możliwość tzw. przykucnięcia samochodu, spotykane w autobusach miejskich). Kabina mieści 5 osoby. Wszystkie części kabiny bazują na standardowych komponentach Scanii.

Scania P Low Entry jako śmieciarka.

Scania P Low Entry jako śmieciarka.

Wnętrze kabiny Scanii P Low Entry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz