Jeśli przedsiębiorca potrzebuje pojazdu z zabudową, której
będzie używał okazjonalnie (kilka razy w miesiącu, a może tylko kilka razy w roku) lub sezonowo, idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie pojazdu z wymiennymi zabudowami. Jest
kilka systemów, które umożliwiają zastosowanie różnych zabudów na jednym
podwoziu.
System hakowy i bramowy
Przedsiębiorcy działający w
branży komunalnej mogą wykorzystać już posiadane podwozia z systemem hakowym lub bramowym.
Zamiast kontenera można "wciągnąć" na taki pojazd zabudowę śmieciarki, cysterny asenizacyjnej,
kontenerowej myjki pojemników, piaskarko-solarki lub skrzynię wywrotki.
Plusem zabudowy na "hakowcu" lub "bramowcu" jest możliwość wykorzystania już posiadanego pojazdu. Minusem zabudowy na "hakowcu" jest brak możliwości wykorzystanie pełnej długości
podwozia (hak między kabiną a zabudową), natomiast minusem zabudowy na "bramowcu" jest brak możliwości wykorzystania pełnej szerokości
podwozia (ramiona bramowca ograniczają szerokość zabudowy).
Systemy dedykowane do zabudów wymiennych.
Jest kilku producentów, którzy oferują systemy dedykowane do zabudów wymiennych. Przy takich systemach jest znacznie szersza paleta dostępnych zabudów niż przy systemach hakowych czy bramowych. Jest to podyktowane faktem, że tego typu systemy pozwalają wykonać zabudowę w sposób zbliżony do zabudowy stałej. Można spotkać zabudowy komunalne, budowlane, transportowe, a nawet lawety samochodowe czy systemy hakowe i bramowe.
Plusy takich systemów:
- niewielka (w stosunku do "bramowca" czy "hakowca") masa systemu wymiennego,
- niska rama pośrednia systemu.
Jako minus można potraktować konieczność zakupu specjalnego podwozia.
Zabudowy montowane na skrzyni wywrotki
Niektóre zabudowy można również zamontować na skrzyni wywrotki.
W ten sposób najczęściej montuje się piaskarko-solarki, ale zdarzają się
również inne zabudowy, np. cysterny asenizacyjne. Na skrzyni są zazwyczaj montowane (spawane) ucha, do których za pomocą pasów lub łańcuchów mocuje się dodatkową zabudowę.
Minusem takiego rozwiązania jest konieczność posiadania suwnicy lub innego
urządzenia dźwigowego, które umożliwi załadunek zabudowy.
Podwozia bez podłogi
Ciekawym rozwiązaniem zabudów wymiennych na pojazdach
dostawczych jest system bazujący na podwoziach bez podłogi. Przede wszystkim system ten jest stosowany do zabudów kontenerowych, ze względu na ułatwiony załadunek (bez rampy czy windy załadowczej). Można spotkać również chłodnie, zabudowy do przewozu okien czy małe śmieciarki.
Podsumowanie
Plusy zabudów wymiennych:
- Wykorzystując posiadane podwozie obniża koszt zakupu (samej zabudowy),
- Opłaty (np. ubezpieczenie) za jeden pojazd,
- Nie ma konieczności postoju pojazdu z rzadko wykorzystywaną zabudową.
Minusy zabudów wymiennych:
- "Wożenie dodatkowej masy" – masa systemu wymiennego,
- W niektórych przypadkach (zabudowy z hydrauliką, pneumatyką, elektryką) może być konieczne podstawienie pojazdu do producenta (najczęściej na kilka dni) w celu dostosowania podwozia do zabudowy – zamontowanie szybkozłączy,
- Brak możliwości wykorzystywania zabudowy na podwozi innym niż podstawione do producenta zabudowy – patrz punkt wyżej.
Poszczególne systemy wymienne szerzej opiszę w kolejnych postach.
Modernizacja starych systemów hydraulicznych to jeden ze sposobów na zwiększenie efektywności produkcji. Specjaliści w dziedzinie hydrauliki siłowej mogą doradzić najlepsze rozwiązania dostosowane do specyficznych potrzeb przemysłu. Dla tych, którzy poszukują niezawodnego partnera na Dolnym Śląsku, odpowiednie informacje można znaleźć na stronie https://hydro-dex.com/serwis-hydrauliki-silowej-i-naprawy-maszyn-przemyslowych-dolny-slask/.
OdpowiedzUsuń